torstai 23. tammikuuta 2014

Pyöräreitti katkeaa

Lappeenrannan keskusta alkaa muistuttaa yhtä suurta rakennustyömaata varsinkin kauppakeskus Isokristiinan ympäristössä. Rakennustyöt aiheuttavat usein tilapäistä haittaa liikenteelle, mutta tällä kertaa myös pysyvät liikennejärjestelyt muuttuvat: Pyöräilystä tulee entistä mutkikkaampaa. Katsotaanpa tarkemmin.

Linkki Lappeenrannan karttapalveluun


Oheisessa kartassa yhtenäiset vihreät viivat kuvaavat käytössä olevia pyöräteitä. Värikkäät monikulmiot ovat rakennustyömaita tai rakennusmassoja, joiden läpi ei voi pyöräillä. Sininen on Teknoparkin ja Technopolis 2:n työmaa, oranssi Isokristiinan työmaa, punaruskea hotelli Lappeen liitos Isokristiinaan ja vaaleanpunainen kauppakeskus Gallerian mahdollinen liitos muurin jatkoksi.

Tummanvihreä katkoviiva kuvaa pyöräreittejä jotka kulkevat ajoradalla. Reitit kulkevat osin betonikannen alla eivätkä ole erityisen kutsuvia pyöräilyn kannalta. Pyöräily ajorataa pitkin näillä reiteillä on kuitenkin täysin luvallista.

Punainen viiva kuvaa suljettuja tai uhanalaisia pyöräteitä. Osa niistä on jo suljettu lopullisesti.
Turkoosi viiva kuvaa uutta tulevaa pyörätietä, joka laskeutuu ramppia pitkin uuden teatteritalon vierestä Villimiehenkadulle.

Kaupunki ei ole julkaissut ohjeita pyöräilystä työmaa-alueiden liepeillä eikä kiertoteistä ole minkäänlaisia opasteita.

1. Isokristiina -kauppakeskuksen laajennus

Havainnekuva uudesta pyöräreitistä (lähde: havainnekuva uudesta Iso-Kristiinasta)
Laajennuksen kaavamuutos on hyväksytty ja rakentaminen on alkanut. Pyöräreitti lännestä Armilankadun suuntaan on katkennut kesän 2013 alussa. Reitin tilalle tulee katettu kauppakäytävä, jossa ei saa eikä voi ajaa pyörällä. Uusi reitti alas Kaivokadulle kulkee Isokristiinan laajennuksen pohjoispuolitse Villimiehenkadulle laskeutuvaa ramppia pitkin. (reitti on merkitty oheiseen havainnekuvaan punaisella viivalla, ei näytä kovin kätevältä) Tätä uutta reittiä päästään ajamaan ehkä parin vuoden kuluttua.

Myös Isokristiinan alittava reitti Hietalankadun suuntaan on toistaiseksi poikki. Tässä vaiheessa ei ole tiedossa avautuuko se uudelleen pyöräilylle.


Pyörätien katkos Iso-Kristiinan työmaalla















2. Teknoparkki II

Pysäköintitalon asemakaava ja rakennuslupa on hyväksytty ja rakentaminen on alkanut heinäkuussa 2013. Pyöräreitti on katkennut.
Tämä pyörätie on nyt poikki.
Pysäköintitaloa rakentava Williparkki Oy kertoo tiedotteessaan hankkeen suunnitelmista. Pysäköintitalon päälle rakennetaan uusi kirjastoaukio, jota voi käyttää pyöräilyyn. Tiedotteen mukaan pysäköintitalo valmistuu syksyllä 2014, ja kirjastoaukiota aletaan rakentamaan sen jälkeen. Blogin arvion mukaan kirjastoaukiolle pääsee aikaisintaan syksyllä 2015.
Aukion suunnittelua varten kartoitettiin asukkaiden mielipiteitä. Kysely toteutettiin kaupungin nettisivuilla elokuussa 2013.


 

 

3. Hotelli Lappeen ja Iso-Kristiinan yhdistäminen

Tähän suunnitellaan katettua kauppakäytävää.
Hanke on suunnitteilla ja esitelty Etelä-Saimaa -lehdessä. Etelä-Karjalan osuuskauppa on hakenut hankkeelle poikkeuslupaa tammikuussa 2014. Lupahakemuksen mukaan Isokristiinan ja hotelli Lappeen välinen alue rakennettaisiin katetuksi kauppakäytäväksi, jossa ei voi pyöräillä. Tämän mahdollistaa se, että reitti on merkitty asemakaavaan ainoastaan "j" -merkinnällä, joka tarkoittaa pelkkää jalankulkua. Pyöräilyn mahdollistava "pp"-merkintä puuttuu asemakaavasta. Pyörällä voisi jatkossa ehkä kiertää hotelli Lappeen takaa, ellei hotelli Lappeen ja kauppakeskus Gallerian väliäkin rakenneta yhtenäiseksi kauppakäytäväksi kuten on suunniteltu.

Etelä-Saimaan uutinen 23.1.2014 herätti runsasta keskustelua tämän pyöräreitin sulkemisesta.

4. Technopoliksen laajennus

Technopoliksen laajennuskin  haittaa pyöräilyä - kuinkas muutenkaan.

Tämä lyhyt pyörätienpätkä jäi rakennustöiden alle.
Valtakadun itäpäädyssä pyörätiejärjestelyt olivat aiemmin kummalliset, kun pyörätie vaihtoi toiselle puolelle tietä 50m matkaksi. Ongelmasta päästiin eroon kun rakennustyö sulki pyörätien loppupätkän.  Katuosuuden tulevaisuudesta ei tiettävästi ole olemassa tarkkoja suunnitelmia. Toivottavasti pyörätie jatkuu tulevaisuudessa yhtenäisenä kadun pohjoislaidalla. Blogi seuraa tilannetta.

päivitys (heti ennen artikkelin julkaisua): 

Toivomus toteutunee: Kaupunki on tehnyt pyöräilyä varten liikenteenohjaussuunnitelman, jonka mukaan väliaikainen pyörätie perustetaan kadun pohjoislaidalle.




5. Marian aukio

Marian aukion laidalla olevan Tapanaisen talon purkutyöt ovat alkaneet, ja paikalle rakentuu aikanaan uusi talo. Itse aukion rakentamisesta ei ole tihkunut tietoja. Voi kuitenkin arvata, että työt alkavat vuosien 2014-2015 aikana.

Kaupunki on tuonut julkisuuteen suunnitelman aukion toteutuksesta. Siinä ei esitetä pyörätien rakentamista Kauppakadun ja Kirkkokadun välille, vaan kaikki liikenne kulkisi "shared space"-ajattelun mukaisesti pitkin kivettyä toria. Ennen aukion valmistumista on odotettavissa pysäköintitalon rakennusvaihe, joka kestänee pari vuotta. Rakentamisen aikana pyöräilijät saavat kiertää -- mutta mistä, sitä ei voi vielä tietää.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti