perjantai 24. tammikuuta 2014

Kaupunki korjasi virheensä

Kuten kirjoitin artikkelissa ansa Valtakadun liikenneympyrässä, Technopolis 2:n työmaa sulki 50 metrin osuuden Valtakadun pyörätiestä, joka on osa Etelä-Karjalan laaturaittia.

Pyörätie suljettiin heti vuoden alussa. Tein 7.1.2014 asiakirjapyynnön, jossa pyysin saada nähtäväkseni työmaahan liittyvän katutyöluvan sekä liikenteenohjaussuunnitelman.

Katutyölupa toimitettiin viipymättä vielä samana päivänä ja samalla dokumentin toimittanut virkamies ilmoitti, että "liikenteenohjaussuunnitelmaa ei ole, koska mitään muutoksia liikenteen ohjaukseen ei ole tehty."
Pidin tätä hieman omituisena, sillä pyöräilyn pääreitin sulkeminen kyllä kuulostaa liikenteen ohjauksen muutokselta, pyöräilijäthän ohjattiin ... oman onnensa nojaan.

Tilanne ennen väliaikaisen pyörätien tekoa. Vanha pyörätie oikealla.
22.1.2014 tiedustelin asiasta uudelleen. Pyysin saada tietää, miksi liikenteenohjaussuunnitelmaa ei ole tehty. Pyyntöni perusteeksi esitin sen mitä todellisuudessa oli tapahtunut: 50 metriä Etelä-Karjalan laaturaittiin kuuluvaa pyörätietä oli suljettu ainakin puolen vuoden ajaksi eikä korvaavaa reittiä osoitettu.

Liikenteenohjaussuunnitelma.


Asiat alkoivat edetä vauhdilla. Samana päivänä (22.1.2014) sain sähköpostiini tiedon, että liikenteenohjaussuunnitelma oli tehty, ja myöhemmin myös kyseisen suunnitelman. Perjantaina 24.1.2014 suunnitelma oli toteutettu, ja tilapäinen pyörätienpätkä valmis. On todennäköistä, että samaan paikkaan rakennetaan aikanaan pysyvä pyörätieyhteys Valtakadun nykyisen pyörätien jatkoksi.

Väliaikainen pyörätie on valmis betoniporsaiden vasemmalla puolella.
Toisesta suunnasta. Pyörätie betoniporsaiden oikealla puolella.

Tässä vaiheessa pyörätie on siis kunnossa, jopa parempi kuin tilanteessa ennen rakennustöiden alkua. Mutta miksei väliaikaista pyörätietä rakennettu heti rakennustöiden alkaessa? Toivottavasti tapaus johtaa toimintakulttuurin muutokseen kaupungin organisaatiossa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti