perjantai 23. elokuuta 2013

Pyöräkaistat mediassa

Valtakadun pyöräkaistat ovat kesän aikana saaneet erityisesti Etelä-Saimaa -lehdessä enemmän palstatilaa kuin suunnitelmat kaupungin veroprosentin nostosta 19,5:stä 21:een. Pyöräkaistauutisia on myös kommentoitu enemmän kuin verotusta. Ei uskoisi, että pyöräily yhdellä 100m katuosuudella koetaan Lappeenrannassa tärkeämmäksi aiheeksi kuin verotus! Katsotaanpa tarkemmin:

"Miten kaikki järjettömyys saakin toteutua Lpr:ssä? Valtakadun pyörätie on palautettava viime vuotiselle mallille. Ellei niin tehdä, me aikuisetkin ajamme turvallisuutemme takia jalkakäytävällä." (Etelä-Saimaan Estarit 12.8.2013)

Etelä-Saimaa käsitteli pyöräilyä pääkirjoituksessaan 10.8.2013 otsikolla "Kaappariovi vaanii pyöräilijää". Samassa lehdessä julkaistiin myös Sari Hyvärisen ja Eeva Niemelän mielipidekirjoitus Työmatkapyöräilylle tuli paha takaisku sekä oheinen "Pyöräilijän temppurata" -kolumni Karjalan kunnaat -palstalla.


Sekä Etelä-Saimaa, mielipidekirjoittajat ja kirjoituksia Etelä-Saimaan verkkosivuilla kommentoineet näyttävät olevan jokseenkin yhtä mieltä siitä, että vanha järjestely oli parempi kuin uusi. Ajoradalla pyöräilyä pidetään yleisesti paljon vaarallisempana kuin entisellä pyörätiellä ajamista. Hyvärinen ja Niemelä toteavat, että "Aiempi tiehen maalattu pyöräkaista (huom: kirjoittajat tarkoittavat pyörätie) ei ollut hyvä, mutta huomattavasti turvallisempi tähän uuteen verrattuna."

Vanhan pyörätien suurin ongelma olivat pyörätielle kääntyvät ja sitä ajavat autot
Blogin saamien tietojen mukaan voimakas kriitiikki on johtanut siihen, että Lappeenrannan tekninen lautakunta on kokouksessaan 21.8.2013 päättänyt poistaa entisen pyörätien paikalle tehdyt pysäköintipaikat  ja palauttaa alueen pyöräilyn käyttöön. Millainen pyöräilyjärjestely kadulle on seuraavaksi tulossa? Blogi seuraa tilannetta.

1 kommentti:

  1. Onhan tämä aikamoista. Helpommalla voisi päästä jos tekisi aina alustapitäen sellaisia rakenteita kuin laki ja säännöt velvoittavat tekemään.

    VastaaPoista